בפואיה של משכן לאמנויות הבמה מוצגת כעת תערוכה של רמי אטר. (ינואר 2015)
הטקסטורה והמרקם של פסליו של מרתקים את העין במפגש הראשוני והם מתווה דרך להבנה עמוקה של פסליו. טקסטורה שהיא פרי של מחקר אישי של הפסל. שנדד עד קצה העולם על מנת להשיג ולבנות את המבער המיוחד שניתן לשלוט בו, כמו מכחול ציירים ומצד שני לא להישרף מכוחה של האש. החומריות החלקלקה של הברזל ממנה עשויים פסליו לא מספקת את האמן והוא מבקש לחרוץ ולחצוב בו שפה אישית שלו שפת סתרים שהוא חורט בו. הצירופים של הסימנים והצורות הם אניגמאטיים ואינם מגיעים לכדי קוהרנטיות מובנית רגילה אך הם נהירים לחלוטין לרמי אטר שעובד מתוך נבכי נפשו, ברגישות עמוקה. דרכה הוא מבקש להבין את המורבידיות המתעתעת של החיים ושל האוחזים בהם.
סדרת פסליו pillars מורכבת ממחיצות, שלבים, רצועות היוצרים התעגלות ספירלית שרב בו ה'ריק' על ה'יש'. כך נוצר מבנה שלדי כמעט אנתרופומורפי שמבקש להתרומם מעלה ולהתנגד לכובדו של החומר המושך מטה כל העת. רמי אטר מרותק מחיבורים פרדוקסליים- נושאי ההפכים, הכוללים את שתי הקצוות ויוצרים דבר השלם יותר מסך כל חלקיו. ובפסלי pillars ניתן לראות את הריק והחסר הרמוז בעוצמה בתוך מעט החומר שהפסל מורכב ממנו, בבחינת מעט המחזיק את המרובה.
סדרה זו משקפת את ההישרדות הקיומית בעולם אקסיטנציליסטי ובמבט אינטרוברטי מבקשת לבדוק את מאגריה. מהיכן לשאוב את הכוח לקיום היומיומי לקום, לעמוד על רגליים, וליצור. כבר בבסיס הפסל ניתן לחוש את המאבק הנטוע בצורות האמורפיות הקרועות מתוך לוח הנחושת החלק כדי לאפשר לחומר לעלות מעלה כנגד כל הסיכויים. רגע התקשחות החומר הוא גם הרגע שבו קופאת הנשמה הרוטטת בדרכה הסיזיפית למצוא לה מענה. פסלים הקוראים קריאת תגר.
רמי אטר רואה את פסליו באופן תלת מימדי במחשבותיו, הוא יודע מראש מה שהוא הולך ליצור אך מותיר לספונטניות ולחומר לאפשר לו משחק עדין של 'הפתעה' ביצירותיו, ממה שמאפשרת לו ה'אש' לשלוט בה. פסליו נבנים נדבך על נדבך עד שהם חוברים אל הצורה שעולה במוחו בשינויים מועטים בלבד, בשליטה וירטואוזית. ובתור שכזה הוא פסל בנשמתו.
סדרה נוספת בשם insights הן עבודות רוחביות היוצרות סוגים של מחיצות רפופות בין הצופה לבין הפסל. מחיצות דינמיות המורכבות מפיסות פיסות של 'פתקי' ברזל היוצרות מרווחים ביניהם ומאפשרות מרחב נשימה. מחיצות שמספרות על סוגים שונים של יחסים אנושיים ומה שביניהם.בפסלים מתוחכמים שהם חלק מסדרת פסלים עליה עובד האמן כעת, עולה נושא הזכרון. "ההבדל בין זיכרון אמיתי לבין זיכרון מזויף דומה להבדל בין תכשיט מקורי לבין אחד מזויף; דווקא התכשיט המזויף יראה תמיד אמיתי ומבריק יותר." אמר סלבאדור דאלי. רמי אטר הלך לחפש את האמנות של דאלי בכל העולם גם במוזיאונים נדחים. עיסוקו של דאלי בקיום האנושי ובעיקר בחולשותיו מרתק את רמי והוא הולך בעקבותיו בחיפוש הסיזיפי אחרי המסע הבלתי נגמר אחר עקבות הזכרון. אל המסע האינסופי הזה מצרף אטר את 'טבעת מוביוס' הדומיננטית בציוריו של הצייר אשר escher ואשר ריתקה מתמטיקאים בעבר. רצועה זו שאפשר ללכת משני צידיה ולחזור לאותה הנקודה בדיוק מרמזת על החמקמקות הזו של הזכרון שמאפשר ללכת בתוכו אל העבר ולהיות בהווה בו זמנית. פסליו של אטר הם שיעור בפילוסופיה, מי שיהדהד מתוכם את הרעיונות הכמוסים בתוכם, יזכה למסע מרתק בגבולות הזמן האנושי אשר בא לידי ביטוי באינסוף דרכים שונות.
נעה לאה כהן, אוצרת, מרצה לאמנות ומבקרת עיתונות.
https://www.facebook.com/cohn.noa